40 procent pacientů v nemocnicích hladoví - POHODA, KLID?!
cituji z: http://www.rozhlas.cz/zpravy/spolecnost/_zprava/738499
Až 40 procent pacientů v nemocnicích hladoví, tvrdí asociace sester
Vnímají sice stravu jako zajištění nějaké služby, ale ne jako základní potřebu pacienta.
DOWNLOAD (STÁHNOUT)
„Obecná data říkají, že zhruba kolem čtyřiceti procent těch, kteří jsou hospitalizovaní ve zdravotnických zařízeních, je ohroženo tímhle problémem. Těch, kteří jsou v pobytových zařízeních, tedy například v domovech pro seniory to může být ještě více. Až do šedesáti procent,“ upřesnila místopředsedkyně sekce nutričních terapeutů Tamara Starnovská.
Upozorňuje na to, že problém ale není v nedostatku stravy v nemocnicích. „Není to problém jen České republiky, je to problém obecný. Je vázaný na to, že není nedostatek stravy v nemocnicích, ale pacienti často nejsou schopni podanou stravu konzumovat. Také je dané tím, že si někdy zdravotnický personál nevšimne, že pacient nesní všechno jídlo, a tím se problém prohlubuje,“ řekla Starnovská.
Podle ředitele Všeobecné fakultní nemocnice Praha Jana Břízy není problém typický pro určitá zařízení, ale pro určitou skupinu pacientů. „To znamená, že je potřeba, aby pro každého pacienta při vstupu do zdravotnického zařízení bylo provedeno zhodnocení nutričního stavu,“ uvedl v Ozvěnách dne.
To podle něj které provádí v základním vyšetření lékař a pak sestry v rámci příjmového procesu. „Kde je potřeba vytipovat pacienty, kteří mají riziko příjmu potravy a stanovovat pro ně individuální program,“ dodal.
DOWNLOAD (STÁHNOUT)
Podle ředitele nemocnice to není jednoduchá věc, ale dá se zvládnout, protože každý pacient má individuálně stanovené ordinace. „Tam, kde vybočuje z nějakého normálu, se mu dostává péče nutričního terapeuta. Určitý problém ale je, aby si ošetřující personál všimnul, jestli dotyčný přijímá dostatečně potravu,“ dodal.
Podle Starnovské si zdravotníci musí nejdříve uvědomit tento problém, aby ho pak následně řešili. „Zdravotnický personál si nepřipouští problém nedostatečné výživy pacientů jako problém dominantní. Tím si může neuvědomit, že třeba odnášené jídlo je už třetí v řadě. Pak je to také o systému, který není nastaven tak, aby se tyto informace sbíraly účelně,“ dodala.
Výzvu směřuje asociace sester managementu zdravotnických zařízení. Ten podle ní může změnu nastolit a vyžadovat a kontrolovat její dodržování.
%%%%%%%%%%%%%%%
DÁLE ČTI:
cituji z: http://www.rozhlas.cz/zpravy/spolecnost/_zprava/700022
Svaz pacientů kritizuje průzkum o spokojenosti v nemocnicích
V průzkumu lidé odpovídali na to, jak byli spokojení s péčí ve fakultních nemocnicích. Podle Svazu pacientů je ale projekt jen zastíracím manévrem skutečných problémů v oboru.
Jak upozornil viceprezident svazu Josef Mrázek, lidé mohou posoudit třeba jen komunikační úroveň lékařů nebo sester, kvalitu péče ale nepoznají.
DOWNLOAD (STÁHNOUT)
"Pacient sice pozoruje, že komunikace třeba vázne, ale ve skutečnosti zásadně chybí odborná kontrola kvality a bezpečnosti, která by musela být systematická. Je tam řada věcí, které jsou důležitější pro pacienty než to, jestli se zjistí, jak kde to pracoviště vypadá líbivě," řekl Radiožurnálu Mrázek.
Podle něj by mělo ministerstvo více dbát na dostupnost a kvalitu péče namísto podpory podnikání ve zdravotnictví.
"Ministerstvo už dávno mělo navrhnout novelu zákona, kde by nebyly věci prospívající podnikání a obchodování se zdravím, ale které by sledovaly zaručenou dostupnost a kvalitu péče, aby se neděly takové věci, jako třeba že se prodají nemocnice a potom a potom chybí dostupnost," podotkl Mrázek.
S kritikou Svazu pacientů, že resort nesleduje to podstatné, tedy jak nemocnice léčí, nesouhlasí náměstek ministryně zdravotnictví a předseda správní rady Všeobecné zdravotní pojišťovny Marek Šnajdr. Podle něj kritika vychází z nepochopení a neznalosti.
"Na jedné straně máme přesné mezinárodní způsoby, jak hodnotíme kvalitu, to znamená jakých je nemocnice schopna dosahovat medicínských výsledků. To se nazývá akreditace a je to jedna z priorit našich nemocnic. Ale má to i druhou rovinu, která nás zajímá stejně, a to je to, jak se pacienti v nemocnici cítí," zdůraznil Šnajdr ve vysílání Rádia Česko.
Pacienti si nejvíc stěžují na stravu
Na otázky týkající se chování personálu, léčby nebo třeba spokojenosti se stravou odpovídalo v průzkumu celkem 22.000 pacientů v patnácti zařízeních. Nejlépe se umístily fakultní nemocnice v Hradci Králové, v Ostravě či v Plzni.
DOWNLOAD (STÁHNOUT)
Výsledky ukázaly, že kvalita péče oproti loňsku vzrostla a zlepšilo se také chování lékařů a sester. Naopak nejvíce pacienti stále kritizují stravování. Některým se také nelíbilo zastaralé, ponuré prostředí nemocnic.
Jak ve vysílání Radiožurnálu řekla náměstkyně ministryně zdravotnictví Markéta Hellerová, strava v nemocnicích je obecně problémem.
"Tam je vždycky potřeba odlišit i skutečnost, že v okamžiku, kdy pacient je na dietě, tak to jídlo je méně chutné, než na co je zvyklý. Takže obecně spokojenost se stravou bude v nemocnicích vždycky menší, nicméně je vidět, že mezi nemocnice je rozdíl," připomnela náměstkyně.